Proces rekrutacyjny
W projekcie udział mogą wziąć pracownicy (zgodnie z definicją PARP) mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, odpowiedzialni za politykę personalną firmy lub za zarządzanie zasobami ludzkimi, zespoły HR oraz menadżerowie/kandydaci na menadżerów, przy czym kandydaci na menadżerów będą zobowiązani do dostarczenia umowy poświadczającej awans na stanowisko kierownicze po zakończeniu udziału w projekcie) .
Kierowane na szkolenia osoby muszą być zatrudnione w przedsiębiorstwie na umowę o pracę przez cały czas trwania umowy wsparcia do momentu refundacji ostatniej zrealizowanej przez nią usługi rozwojowej.
Jednoosobowe działalności gospodarcze niezatrudniające pracowników są wykluczone z udziału w projekcie.
Projekt zakłada objęcie wsparciem 800 osób (600 K, 200 M) ze śr. 200 przedsiębiorstw z obszaru całej Polski.
Zgodnie z założeniami projektu pracownicy dużych przedsiębiorstw nie mogą stanowić więcej niż 40% wszystkich osób objętych wsparciem w projekcie tj. max. 320 osób (240K, 80M).
Jednocześnie łączna liczba osób pochodzących z mikro i małych przedsiębiorstw nie może być niższa niż 45% wszystkich uczestników projektu, tj. min. 360 osób (270K, 90M).
Pozostałe 15% przeznaczone jest dla pracowników średnich przedsiębiorstw, tj. ok. 120 osób (90K, 30M)
Projekt zakłada średnio 4, maksymalnie 10 pracowników z jednej firmy.
Rekrutacja jest realizowana w rundach, zgodnie z regulaminem i harmonogramem rekrutacji. W ramach projektu nie dopuszcza się realizacji rekrutacji w trybie ciągłym.
Informacja o pierwszym naborze wraz z Regulaminem rekrutacji pojawi się na stronie Operatora co najmniej 30 dni przed ogłoszeniem pierwszej rundy naboru.
Na stronie internetowej w sekcji Harmonogram naborów będą publikowane:
- harmonogram naborów do projektu przygotowany w rundach – najpóźniej na 30 dni przed planowanym otwarciem pierwszej rundy naboru, przy czym rozpocznie się ona nie później niż w czwartym miesiącu realizacji projektu tj. w kwietniu 2024 r.,
- informacje o zmianie terminu rozpoczęcia danej rundy naboru, wraz ze wskazaniem nowego terminu z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem w stosunku do pierwotnej daty rozpoczęcia danej rundy naboru,
- informacje o dacie zamknięcia danej rundy naboru, niezwłocznie po uzyskaniu informacji o osiągnięciu planowanej liczby zgłoszeń.
Punkty strategiczne
Proces rekrutacji składa się z następujących etapów:
- Wypełnienie przez przedsiębiorcę autodiagnozy, która będzie dostępna na stronie internetowej PARP w formie interaktywnego kwestionariusza;
- Zgłoszenie się przedsiębiorcy do udziału w projekcie do wybranego Operatora za pośrednictwem prowadzonego przez niego systemu informatycznego
- Weryfikację przez Operatora oświadczenia przedsiębiorcy, że uczestnik weźmie udział wyłącznie w jednym projekcie w ramach konkursu „Akademia HR”. Wzór oświadczenia zostanie przekazany Operatorowi przez PARP po podpisaniu umowy. Operator zweryfikuje prawdziwość ww. oświadczenia za pomocą dostępnego w BUR mechanizmu wyszukiwania danych na poziomie Administratora Regionalnego, zarówno na etapie rekrutacji do projektu, jak i przed dokonaniem refundacji poniesionych przez przedsiębiorcę kosztów udziału w usługach rozwojowych. W sytuacji, gdy uczestnik weźmie udział w więcej niż jednym projekcie realizowanym w ramach konkursu, koszty jego wsparcia będą kwalifikowane wyłącznie w pierwszym projekcie, do którego przystąpił, tj. w którym podpisał oświadczenie z wcześniejszą datą;
- Weryfikację przez Operatora kwalifikowalności przedsiębiorcy na podstawie dokumentów zgłoszeniowych, przekazanych za pośrednictwem systemu informatycznego Operatora, w tym sprawdzenie oświadczenia, że przedsiębiorstwo nie podlega wykluczeniu z możliwości otrzymania środków Unii Europejskiej na podstawie prawodawstwa unijnego i krajowego wprowadzającego sankcje wobec podmiotów i osób, które w bezpośredni lub pośredni sposób wspierają działania wojenne Federacji Rosyjskiej lub są za nie odpowiedzialne. Operator ma obowiązek weryfikacji oświadczenia z „listą sankcyjną” (jeśli dotyczy)
- Podpisanie przez Operatora umowy z przedsiębiorcą.
Przedsiębiorca w celu przystąpienia do projektu będzie zobowiązany:- zarejestrować się w BUR na stronie www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl, jeśli nie posiada aktywnego konta w BUR,
- dostarczyć Operatorowi dokumenty niezbędne do:
- a) weryfikacji kwalifikowalności grupy docelowej, tj. czy przedsiębiorca jest mikro (bez osób samozatrudnionych),
- małym, średnim lub dużym przedsiębiorcą oraz czy osoby przewidziane do objęcia wsparciem to pracownicy
- zdefiniowani w art. 3 ust. 3 ustawy o PARP, w szczególności:
- pracownicy lub menadżerowie lub kandydaci na menadżerów, odpowiedzialni za politykę personalną firmy,
- pracownicy lub menadżerowie lub kandydaci na menadżerów odpowiedzialni za zarządzanie zasobami ludzkimi
- firmy;
- b) udzielenia pomocy de minimis (odpowiedni formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis),
Operator na etapie podpisywania umowy wsparcia wymaga zaświadczeń o niekaralności od Przedsiębiorstwa będącego stroną umowy oraz od osób ją podpisujących reprezentujących Przedsiębiorstwo.
UWAGA: W ramach konkursu „Akademia HR” Operator może udzielać przedsiębiorcy wyłącznie pomocy de minimis.
- W przypadku braków w dokumentach rekrutacyjnych przedsiębiorca będzie miał możliwość zgłoszenia się po raz kolejny (nowe zgłoszenie), pod warunkiem uzupełnienia niezbędnych dokumentów.
W każdej rundzie zostanie opracowana lista rankingowa przedsiębiorstw zakwalifikowanych do projektu i lista rezerwowa.
Do projektu zostaną zakwalifikowani przedsiębiorcy, którzy złożyli kompletną dokumentację, spełnili kryteria dostępu i uzyskali najwyższą liczbę punktów strategicznych.
- Operator w pierwszej kolejności udzieli wsparcia:
- Przedsiębiorcom z sektora mikro/małych przedsiębiorstw – premia na etapie rekrutacji 10 pkt,
- Przedsiębiorcom, którzy wydelegują do udziału w usłudze rozwojowej min 1 osobę z niepełnosprawnościami – premia na etapie rekrutacji 5 pkt, (do dokumentacji rekrutacyjnej należy dołączyć zaświadczenie o niepełnosprawności)
- Przedsiębiorcy, którzy zadeklarują dostępność pracowników w takim zakresie, aby zrealizować pierwszą usługę rozwojową w ciągu:
- 3 miesięcy od podpisania umowy wsparcia – 0 pkt,
- 2 miesięcy od podpisania umowy wsparcia – premia na etapie rekrutacji 5 pkt,
- 1 miesiąca od podpisania umowy wsparcia – premia na etapie rekrutacji 10 pkt,
Przedsiębiorcom, którzy pomimo deklaracji złożonej na etapie rekrutacji nie dotrzymają ww. terminów Operator może odmówić refundacji za usługi zrealizowane po zadeklarowanym terminie.
W przypadku uzyskania takiej samej liczby punktów pierwszeństwo mają przedsiębiorcy niekorzystający w ciągu ostatnich 3 lat ze wsparcia publicznego na usługi rozwojowe w obszarze HR (oświadczenie).
Kryterium kolejności zgłoszeń stosuje się, gdy ww. kryteria nie przyniosły rozstrzygnięcia.
Listy rezerwowe uruchomione zostaną w przypadku:
- rezygnacji z udziału zakwalifikowanych przedsiębiorstw,
- niewywiązania się przez nie z podpisanej umowy wsparcia,
- powstania oszczędności w projekcie
Harmonogram naborów
Nabór uzupełniający – styczeń 2025 r, – max 50 osób.
Wzory dokumentów rekrutacyjnych
Na etapie rekrutacji Przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia kompletnej, poprawnie wypełnionej dokumentacji obowiązującej w danej rundzie naboru. Dokumentacja obowiązująca w danej rundzie naboru będzie możliwa do pobrania po założeniu konta na platformie rekrutacyjnej.
Poniższe wzory są poglądowe i mogą ulec modyfikacji na etapie realizacji projektu. Wzory obowiązujące w danym naborze są dostępne po zalogowanu się na platformę.
Wersja obowiązująca od 1 lipca 2024 r. uwzględniająca nowe wytyczne dotyczące pomocy de minimis.
Weryfikacja kwalifikowalności
Podpisanie umowy
Zakwalifikowanie przedsiębiorcy do udziału w projekcie nie jest jednoznaczne z podpisaniem umowy wsparcia.
Warunkiem podpisania umowy wsparcia jest dostarczenie przez Przedsiębiorstwo zaświadczeń o niekaralności od Przedsiębiorstwa będącego stroną umowy oraz od osób ją podpisujących reprezentujących Przedsiębiorstwo.
Przedstawiciel Operatora dokona weryfikacji kompletności oraz merytorycznej oceny złożonej dokumentacji rekrutacyjnej, w tym weryfikacji:
- podmiotu i jego statusu (m.in. na podstawie wpisu do KRS/CEIDG oraz powiązań osobowo-kapitałowych),
- formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- zaświadczeń o otrzymanej pomocy de minimis lub oświadczeń o braku otrzymania pomocy de minimis w okresie ostatnich 3 lat (weryfikowane w oparciu o SHRIMP),
- sprawdzenie podmiotu oraz podmiotów i osób powiązanych z nim osobowo lub kapitałowo pod kątem potencjalnego wykluczenia na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego
UWAGA: W ramach konkursu „Akademia HR” Operator może udzielać przedsiębiorcy wyłącznie pomocy de minimis.
Przedsiębiorca, który spełnił wszystkie wymogi formalne, w tym do dokumentacji rekrutacyjnej załączył dokonaną autodiagnozę, zostaje zakwalifikowany do kolejnego etapu, jakim jest ocena adekwatności i prawidłowości dokonanej przez przedsiębiorcę autodiagnozy, pod kątem potrzeb kompetencyjnych firmy w zakresie HR w kontekście kompetencji wskazanych w OKHR (Opisie Kompetencji HR).
Ekspert ds. HR w imieniu Operatora weryfikuje autodiagnozę i wraz z przedsiębiorcą ustala, którzy z pracowników i w jakim zakresie posiadają luki kompetencyjne wynikające z dokonanej autodiagnozy oraz pomaga w wyborze usług rozwojowych dostępnych w BUR, odpowiadających na ww. luki.
Rekrutacja do projektu odbywa się zgodnie z zasadami równych szans i niedyskryminacji.
Rozliczenie usług
-
- dokument potwierdzający poniesienie kosztu (np. faktura VAT);
- dokument potwierdzający dokonanie płatności przelewem za usługę rozwojową: – potwierdzenie wykonania przelewu (opłata za usługi rozwojowe musi zostać dokonana w całości). Wymagane jest, aby wygenerowane potwierdzenie przelewu posiadało status transakcji zrealizowanej.
- oświadczenie o wniesieniu wkładu w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń (jeśli dotyczy) wraz z załącznikami tj. – potwierdzeniem zapłaty składowych wynagrodzeń (wynagrodzeń netto, składek na ubezpieczenie społecznie, zdrowotne, podatku i innych potwierdzających poniesienie wydatku),
- dokument potwierdzający zakończenie usługi rozwojowej, zawierający następujące informacje: tytuł usługi rozwojowej oraz identyfikatory nadane w systemie informatycznym (numer usługi widniejący na Karcie Usługi i numer ID wsparcia), dane Przedsiębiorcy, datę świadczenia usługi rozwojowej, liczbę godzin usługi rozwojowej, informację na temat efektów uczenia się lub innych osiągniętych efektów tych usług oraz kod kwalifikacji w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji, jeżeli usługa rozwojowa miała na celu przygotowanie do uzyskania kwalifikacji, o której mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 22 stycznia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226, z późn. zm.), w sposób określony w tej ustawie (jeśli dotyczy);
- potwierdzenie wykonania usług rozwojowych (wydane przez Dostawcę Usług): zaświadczenie lub kopia zaświadczenia poświadczona za zgodność z oryginałem o ukończeniu udziału w usłudze rozwojowej zawierające: nazwę (firmę) Przedsiębiorcy, datę przeprowadzenia usługi rozwojowej, tytuł usługi rozwojowej, imię i nazwisko uczestnika/-ów usługi rozwojowej, liczbę godzin i zakres usługi rozwojowej, numer ID wsparcia, dane Dostawcy Usług;
- listę obecności w przypadku szkoleń stacjonarnych, rejestr logowań lub raporty z logowania w przypadku szkoleń zdalnych;
- dokonanie oceny usługi rozwojowej w Bazie Usług Rozwojowych, w postaci ankiety, zarówno przez Przedsiębiorcę jak i uczestnika usługi;
- certyfikat nabycia kwalifikacji (jeśli dotyczy);
- raport z doradztwa (jeśli dotyczy).
– druk ZUS RCA dla każdego Uczestnika szkolenia. Druk wymagany jest za miesiąc/e, w którym zostały zapłacone składki za okres, w którym odbywała się usługa;