Certes
Fundusze Europejskie, RP, PARP

Pytania i odpowiedzi

Art. 3 ust. 3 ustawy o PARP

Ilekroć w ustawie, w zakresie udzielanej przez Agencję pomocy finansowej, jest mowa o pracowniku, należy przez to rozumieć:

1.pracownika w rozumieniu art. 2 pojęcie pracownika ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140);

1a. pracownika tymczasowego w rozumieniu art. 2 katalog pojęć ustawowych pkt 2 ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1563);

2. osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy;

3. właściciela pełniącego funkcje kierownicze;

4. wspólnika w tym partnera prowadzącego regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiącego z niego korzyści finansowe.

W ramach Projektu wsparciem mogą zostać objęci:

      zespoły HR,

      Pracownicy przedsiębiorcy odpowiedzialni za politykę personalną przedsiębiorstwa[1] lub za zarządzanie zasobami ludzkimi[2],

     menadżerowie lub kandydaci na menadżerów (kandydaci na menadżerów będą zobowiązani do dostarczenia umowy poświadczającej awans na stanowisko kierownicze po zakończeniu udziału w projekcie). 

 

W przypadku objęcia wsparciem kandydata na menadżera, Przedsiębiorca zobowiązany jest udzielić informacji na temat jego statusu w terminie 30 dni od dnia zakończenia udziału w Projekcie. Na potwierdzenie awansu na stanowisko kierownicze należy dołączyć umowę o pracę. Jeśli kandydat na menadżera nie objął stanowiska kierowniczego po zakończeniu udziału w projekcie, Przedsiębiorca powinien przedstawić stosowne wyjaśnienia wraz z uzasadnieniem. Jeśli z uzasadnienia będzie wynikał brak możliwości uznania uczestnika za kwalifikowanego, konsekwencją będzie zwrot przyznanego wsparcia przez Przedsiębiorcę.

 

Kierowane na szkolenia osoby muszą być zatrudnione w przedsiębiorstwie na umowę o pracę przez cały czas trwania umowy wsparcia do momentu refundacji ostatniej zrealizowanej przez nią usługi rozwojowej.

 

 


[1] Polityka personalna rozumiana jako wyznaczanie celów związanych z kształtowaniem potencjału społecznego Przedsiębiorcy oraz dążenie do ich realizacji w stopniu maksymalnie możliwym w istniejących warunkach zewnętrznych i wewnętrznych lub jako pozyskiwanie odpowiednich pracowników potrzebnych do realizacji podstawowej funkcji Przedsiębiorcy oraz utrzymywanie w nich chęci wypełniania powierzonych zadań w sposób najbardziej optymalny i wydajny. 

[2] Zarządzanie zasobami ludzkimi rozumiane jako zarządzanie Pracownikami/zespołami pracowników przedsiębiorcy przez osoby do tego wyznaczone, np. kierowników/menadżerów działów Przedsiębiorcy.

Kwota 10.500,00 zł to całkowity koszt brutto wszystkich usług szkoleniowych i/lub doradczych, w których bierze udział uczestnik.

Usługa realizowana zdalnie w czasie rzeczywistym oznacza proces uczenia się, realizowany na odległość za pomocą połączenia internetowego, z wykorzystaniem urządzeń takich jak komputer, tablet, inne urządzenia mobilne, który odbywa się z równoczesnym udziałem zarówno uczestników, jak i eksperta czy trenera (osoby prowadzącej usługę) za pomocą komunikatora. W przypadku szkoleń liczba uczestników musi umożliwić wszystkim interaktywną swobodę udziału we wszystkich przewidzianych elementach zajęć (ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, testy, ankiety, współdzielenie ekranu itp.). Materiały dydaktyczne mogą przybrać formę e-podręczników, plików dokumentów przygotowanych w dowolnym formacie, materiałów VOD, itp.

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 (Załącznik 2 Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+) walidacja nabycia danej kompetencji może być prowadzona w instytucji szkoleniowej (u dostawcy usług) przez inną osobę aniżeli proces kształcenia.

 

Wkład własny przedsiębiorcy w formie wynagrodzeń będzie rozliczany na podstawie oświadczenia składanego przez Przedsiębiorcę wraz z drukiem ZUS RCA i potwierdzeniami zapłaty poszczególnych składników wynagrodzenia, przy czym oświadczenie to powinno pozwalać na identyfikację poszczególnych uczestników biorących udział w szkoleniu, zawierać sposób wyliczenia wkładu, a także wyraźnie wskazywać jego wysokość. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 6 do Regulaminu.

Zaświadczenia o nieposiadaniu zaległości z tytułu należności publicznoprawnych (nie zaleganie z uiszczaniem podatków, jak również z opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub innych należności wymaganych odrębnymi przepisami) jest wymagane już na Etapie Rekrutacji od każdego Przedsiębiorstwa, które chce wziąć udział w Naborze. 

Zaświadczenie o niekaralności jest wymagane na etapie podpisania umowy. Wymaga się zaświadczeń o niekaralności od Przedsiębiorstwa będącego stroną umowy oraz od osób ją podpisujących reprezentujących Przedsiębiorstwo.

Kto może uzyskać informacje z KRK 

Każda osoba fizyczna i każdy podmiot zbiorowy, na przykład spółka osobowa lub kapitałowa, ma prawo uzyskać informację, czy w Krajowym Rejestrze Karnym zgromadzono dane na jego temat.

Podmiot zbiorowy może również uzyskać informacje na temat członków swoich organów (zarządu) lub swoich pracowników. Spółka składając wniosek musi podać podstawę prawną do uzyskania takiego zaświadczenia z KRK.

Podstawa żądania zaświadczenia:

Zgodnie z art. 6b ust 3c ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości „Podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–3 i 5–9, ubiegający się o udzielenie pomocy finansowej w formie wsparcia, pożyczki lub instrumentu finansowego jest obowiązany do przedłożenia Agencji zaświadczeń, odpisów albo oświadczenia o braku przesłanek, o których mowa w ust. 3 pkt 1–3 lit. a i b lub pkt 4. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”

 Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Weryfikacja statusu przedsiębiorcy przebiega między innymi w oparciu o zapisy art. 4 Załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014, którego ustęp pierwszy zdanie pierwsze stanowi „Do określania liczby personelu i kwot finansowych wykorzystuje się dane odnoszące się do ostatniego zatwierdzonego okresu obrachunkowego i obliczane w skali rocznej”.

Należy jednak mieć na względzie, że badanie odnosi się nie do zatwierdzonych, ale do zamkniętych okresów obrachunkowych, które zgodnie z Ustawą o rachunkowości (art. 12 ust. 2) zamyka się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od zaistnienia zdarzenia powodującego zamknięcie ksiąg rachunkowych (przykładowo, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia kończącego rok obrotowy). Zatem do określenia statusu przedsiębiorcy należy uwzględniać dane odnoszące się do zamkniętego okresu obrachunkowego bez czekania na zatwierdzenie tych danych.

Zamknięcie okresu sprawozdawczego dokonywane jest poprzez sam upływ tego okresu i nie jest ono tożsame z zatwierdzeniem tego sprawozdania przez odpowiedni organ przedsiębiorstwa. Terminy te uległy wydłużeniu w wyniku zmian przepisów związanych z wystąpieniem pandemii Covid-19. Oznacza to, że w przypadku podpisywania umowy wsparcia w 2024 roku powinny być brane pod uwagę lata 2021, 2022 i 2023.


Skip to content