Krok po kroku
Etap I. Rekrutacja
Krok 1. Sprawdź:
- Jakim przedsiębiorstwem jesteś i prowadzić działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną wpisem do CEIDG lub KRS.;
- Czy spełniasz warunek uzyskania pomocy de minimis.
Krok 2. Wypełnij autodiagnozę
Krok 3. Zarejestruj się na platformie
Krok 4. W trakcie trwania rundy naboru prześlij komplet dokumentów
Etap II. Zostałeś przyjęty do projektu
Krok 1. Podpisz umowę
Warunkiem podpisania umowy jest dostarczenie aktualnego Zaświadczenia o niekaralności oraz Zaświadczenia z US i ZUS o niezaleganiu.
Zaświadczenia są ważne 1 miesiąc od dnia wydania.
Wymagane są zaświadczenia o niekaralności od Przedsiębiorstwa będącego stroną umowy oraz od osób ją podpisujących, reprezentujących Przedsiębiorstwo.
Krok 2. Zrealizuj usługi w BUR
Masz max 6 miesięcy od dnia podpisania umowy wsparcia.
Krok 3. Rozlicz się
Harmonogram udzielania wsparcia
Nabór III – sierpień 2024 r. – 100 osób
Nabór IV – styczeń 2025 r. – 100 osób
Zasady udzielania wsparcia
- Po zatwierdzeniu przez Operatora autodiagnozy oraz nadaniu przedsiębiorcy ID wsparcia, zostanie podpisana pomiędzy przedsiębiorcą i Operatorem umowa o refundację.
- Operator na etapie podpisywania umowy wsparcia wymaga zaświadczeń o niekaralności od Przedsiębiorstwa będącego stroną umowy oraz od osób ją podpisujących reprezentujących Przedsiębiorstwo.
- Przedsiębiorca, jeśli nie posiada aktywnego konta w BUR, będzie zobowiązany zarejestrować się w BUR na stronie www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl,
- Przedsiębiorca wybiera z BUR usługi, które w największym stopniu będą zaspokajać potrzeby rozwojowe firmy wynikające z autodiagnozy i deleguje pracowników do udziału w projekcie;
- Wybrane usługi muszą prowadzić do nabycia lub podniesienia kompetencji, o których mowa w OKHR i wynikać z dokonanej autodiagnozy. Przedsiębiorca lub wydelegowani pracownicy będą mogli wybierać tylko spośród tych usług, które w BUR zostały oznaczone z możliwością dofinansowania;
- Przedsiębiorca wraz z Operatorem ustalą ostateczny zakres wsparcia oraz czas potrzebny na realizację i rozliczenie umowy o udzielenie wsparcia (uwzględniając też czas potrzebny na rozliczenie projektu przez Operatora w PARP);
- Tylko usługi zgodne z OKHR, zaakceptowane i zweryfikowane przez Operatora, przed ich rozpoczęciem, będą mogły podlegać procesowi refundacji.
- Przedsiębiorca zobowiązany jest zapisywać się na usługi w BUR przy pomocy nadanego ID wsparcia, zgodnie z aktualnym regulaminem BUR, a następnie opłacać je z własnych środków;
- Po realizacji usługi rozwojowej, podmiot świadczący usługi w BUR wystawi fakturę/rachunek na przedsiębiorcę, a przedsiębiorca i jego pracownicy dokonają oceny usługi w systemie BUR (wypełnią ankietę) zarówno z poziomu uczestnika, jak i podmiotu (przedsiębiorcy);
- Przedsiębiorca złoży Operatorowi dokumenty niezbędne do rozliczenia wsparcia. Będą to dokumenty:
- a) potwierdzające poniesienie kosztu (np. faktura),
- b) potwierdzające dokonanie płatności za usługę (potwierdzenie przelewu),
- c) oświadczenie składane przez przedsiębiorcę wraz z listą płac i potwierdzeniami zapłaty poszczególnych składników wynagrodzenia, pozwalające na identyfikację poszczególnych uczestników projektu oraz wysokości wkładu własnego w postaci kosztu wynagrodzenia każdego uczestnika (jeśli dotyczy),
- d) potwierdzające ukończenie usługi rozwojowej (jeśli ukończenie usługi jest regulowane przepisami prawa, to dokument potwierdzający jej ukończenie powinien być wydany zgodnie z tymi przepisami), w tym zaświadczenie o ukończeniu udziału w usłudze oraz lista obecności lub logowania. Zgodnie z wymogami Regulaminu BUR – dostawca usług wydaje przedsiębiorcy zaświadczenie o zakończeniu udziału w usłudze zawierające co najmniej:
- tytuł usługi rozwojowej,
- identyfikatory związane z usługą nadane w systemie teleinformatycznym (ID usługi i ID wsparcia),
- dane usługobiorcy,
- datę świadczenia usługi rozwojowej,
- liczbę godzin usługi rozwojowej,
- informację na temat efektów uczenia się, do których uzyskania usługobiorca przygotowywał się w procesie uczenia się, lub innych osiągniętych efektów tych usług;
- W przypadku, gdy przedsiębiorca wnosi wkład własny na usługę rozwojową w postaci opłaty, refundacja może wynosić maksymalnie 80% kosztów usługi netto/brutto. W przypadku, gdy przedsiębiorca wnosi wkład na usługę rozwojową w postaci kosztów wynagrodzeń pracowników, refundacja może wynosić do 100% kosztów usługi. Dopuszcza się możliwość wnoszenia wkładu mieszanego na usługę rozwojową przez przedsiębiorcę (wkład w postaci opłaty oraz wkład w postaci kosztów wynagrodzeń).
- W przypadku, gdy koszt usługi rozwojowej przekroczy kwotę wsparcia wynikającą z określonych maksymalnych stawek na osobogodzinę lub z treści umowy o udzielenie wsparcia, przedsiębiorca pokryje z własnych środków różnicę pomiędzy kwotą usługi rozwojowej a przysługującą mu kwotą refundacji różnicę pomiędzy kwotą usługi rozwojowej a przysługującą mu kwotą refundacji.
- wytypowania pracowników, którzy będą wydelegowani do udziału w projekcie (jeśli będzie taka potrzeba) oraz
- wyboru usług rozwojowych odpowiadających na luki kompetencyjne wynikające z dokonanej autodiagnozy (jeśli będzie taka potrzeba), w tym weryfikację kart usług rozwojowych pod kątem ich zgodności z wymogami konkursu (m.in. efekty uczenia zgodne z OKHR, właściwy standard usług, zachowane limity stawek za usługi)
Bazując na analizie wyzwań, przed którymi stają menedżerowie HR, wypracowano listę czternastu kompetencji, których uzyskanie / wzmocnienie może istotnie wpływać na skuteczność działań w omawianym zakresie.
- Przygotowanie organizacji do wyzwań rynku pracy,
- Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy,
- Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową,
- Zarządzanie różnorodnością i wielokulturowością w organizacji,
- Umiejętność wdrożenia zasady równości szans, niedyskryminacji i transparentności,
- Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową,
- Wdrażanie nowych modeli i form organizacji pracy,
- Budowanie środowiska pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi,
- Wykorzystanie procesów migracyjnych w wewnątrzorganizacyjnej polityce HR,
- Orientacja w biznesie i uwarunkowaniach społeczno-kulturowych,
- Digital – wykorzystanie narzędzi i systemów ICT w obszarze HR,
- Analityka w procesach HR w kontekście zmian rynku pracy,
- Zrównoważone zarządzanie potencjałem pracowników – zgodnie z nowymi wyzwaniami rynku pracy,
- Zarządzanie procesami technologicznego wsparcia pracy.
- Budowa prorodzinnej kultury pracy.
Oczywiście nie zakłada się, że każda osoba odpowiedzialna za obszar HR musi posiadać wszystkie te kompetencje na najwyższym poziomie. Ważna jest dobra analiza potrzeb własnej organizacji i wskazanie tych kompetencji, które w danym indywidualnym przypadku, mają największe znaczenie.
Grupa kompetencji | Kompetencja |
Orientacja biznesowa i strategiczna |
|
Kompetencje profesjonalne |
|
Cyfryzacja / wykorzystanie technologii |
|
Tabela: Zestawienie kompetencji w podziale na grupy
Usługi rozwojowe realizowane przez BUR powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz aktualnym Regulaminem BUR Przedsiębiorcy biorący udział w projekcie, po otrzymaniu od Operatora indywidulanego numeru ID wsparcia, samodzielnie wybierają usługi rozwojowe, które odpowiadają na potrzeby rozwojowe wskazane w autodiagnozie i wpisują się w OKHR. Usługi te mogą prowadzić do nabycia kwalifikacji, w tym kwalifikacji pisanych do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji.
Aby otrzymać refundację w ramach konkursu „Akademia HR” usługi rozwojowe w BUR powinny spełniać co najmniej następujące warunki:
- Karta usługi rozwojowej, w szczególności w polach dotyczących opisu głównego celu usługi, ramowego programu usługi, efektów uczenia się, sposobu weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, powinna zawierać opis szczegółowo odnoszący się do OKHR, tak by można było:
- a)określić kompetencje rozwijane w ramach danej usługi;
- b)ocenić, czy wymienione w karcie usługi efekty uczenia się mają swoje odzwierciedlenie w programie usługi rozwojowej, tj. są możliwe do zrealizowania na podstawie programu tej usługi;
- Jeden dzień szkoleniowy nie może być dłuższy niż 8 godzin zegarowych (wraz z przerwami). Uczestnicy w trakcie każdego dnia szkoleniowego trwającego więcej niż 4 godziny mają prawo do co najmniej 1 przerwy, trwającej co najmniej 15 minut;
- Liczebność grupy szkoleniowej określonej w karcie usługi nie może być większa niż 16 osób. W przypadku przekroczenia maksymalnej liczebności grupy szkoleniowej, wydatki dotyczące tego szkolenia nie będą kwalifikowalne, zaś udział uczestników tego szkolenia nie może stanowić podstawy do wyliczenia wskaźników osiągniętych w ramach realizacji projektu, wynikających z wniosku o dofinasowanie;
- Liczebność grupy doradczej określonej w karcie usługi nie może być większa niż 4 osoby.
W przypadku realizacji usługi doradczej niezgodnie z powyższym opisem, w tym przekroczenia maksymalnej liczebności grupy doradczej, wydatki dotyczące tego doradztwa nie będą kwalifikowalne, zaś udział uczestników tego doradztwa nie może stanowić podstawy do wyliczenia wskaźników osiągniętych w ramach realizacji projektu, wynikających z wniosku o dofinasowanie.
- Po zakończeniu udziału w usłudze rozwojowej (szkoleniu lub doradztwie), uczestnik otrzyma odpowiednie zaświadczenie/certyfikat o jej ukończeniu oraz dokona oceny usługi w BUR;
- Warunkiem otrzymania refundacji jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć usługi rozwojowej oraz zaliczenie zajęć, np. w formie testu wiedzy, testu kompetencyjnego, zadań praktycznych do wykonania lub innych form zaliczenia zajęć przewidzianych w OKHR, przy czym należy pamiętać o zachowaniu rozdzielności funkcji pomiędzy procesem kształcenia i walidacji;
- Wydatki związane z udziałem w usłudze rozwojowej osoby, która nie spełnia warunku określonego w pkt 6), nie będą kwalifikowalne, zaś udział takiej osoby nie może stanowić podstawy do wyliczenia wskaźników osiągniętych w ramach realizacji projektu, wynikających z wniosku o dofinasowanie;
- Prowadzone w ramach szkolenia zajęcia powinny być realizowane metodami interaktywnymi i aktywizującymi, rozumianymi jako metody umożliwiające uczenie się w oparciu o doświadczenie i pozwalające uczestnikom na ćwiczenie umiejętności. Informacje te powinny zostać wskazane w karcie usługi;
- W ramach „Akademii HR” przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z usług rozwojowych realizowanych zarówno w formie stacjonarnej jak i zdalnej realizowanej w czasie rzeczywistym.
- Kwalifikacje i doświadczenie trenera zgłoszonego do prowadzenia zajęć powinno być adekwatne do tematyki prowadzonych zajęć i powinno być szczegółowo opisane w karcie usługi. Trener prowadzący zajęcia powinien mieć co najmniej 120-godzinne doświadczenie w prowadzeniu szkoleń o podobnej tematyce dla osób dorosłych w ostatnich dwóch latach (24 miesiącach) wstecz od dnia rozpoczęcia szkolenia. Stosowne informacje powinny zostać umieszczone w karcie usługi;
- Usługi doradcze powinny być realizowane przez doradcę posiadającego kwalifikacje i doświadczenie adekwatne do tematyki prowadzonych zajęć. Minimalne doświadczenie doradcy to co najmniej 60 godzin doradztwa w podobnym zakresie w ostatnich dwóch latach (24 miesiącach) wstecz od dnia rozpoczęcia doradztwa. Stosowne informacje powinny zostać umieszczone w karcie usługi;
- Fakt uczestnictwa w każdym dniu usługi rozwojowej musi zostać potwierdzony przez uczestnika własnoręcznym podpisem złożonym na udostępnionej przez organizatora szkolenia/doradztwa liście. W przypadku usług rozwojowych w formie zdalnej, potwierdzeniem takim będą m.in. raporty z logowania oraz dokumentacja wytworzona na zakończenie realizacji usługi (doradztwo), podpisana przez przedsiębiorcę i dostawcę usługi;
- W ramach projektu obowiązują poniższe limity kwot dofinansowania:
- a) maksymalna kwota dofinansowania osobogodziny usługi rozwojowej związanej ze szkoleniami lub innej o charakterze szkoleniowym wynikającej z dokonanej autodiagnozy potrzeb rozwojowych przedsiębiorstwa na jednego pracownika wynosi:
- 145 zł brutto – w przypadku wnoszenia wkładu w opłacie albo
- 182 zł brutto – w przypadku wnoszenia wkładu w wynagrodzeniu,
- b) maksymalna kwota dofinansowania godziny usługi rozwojowej związanej z doradztwem lub innej o charakterze doradczym wynikającej z dokonanej autodiagnozy potrzeb przedsiębiorstwa na jednego pracownika wynosi 308 zł brutto;
- a) maksymalna kwota dofinansowania osobogodziny usługi rozwojowej związanej ze szkoleniami lub innej o charakterze szkoleniowym wynikającej z dokonanej autodiagnozy potrzeb rozwojowych przedsiębiorstwa na jednego pracownika wynosi:
- Operator będzie weryfikował racjonalność kosztów usług rozwojowych zakupionych przez przedsiębiorców w BUR, tzn. sprawdzi, czy wydatki są dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;
- Operator może zakwestionować cenę usługi rozwojowej opublikowanej w BUR w przypadku, gdy rażąco odbiega ona od cen rynkowych lub jest nieadekwatna do zakresu usługi. W przypadku wątpliwości co do wysokości ceny usługi Operator poprosi dostawcę usługi o zestawienie elementów wchodzących w skład wydatku.
- Warunkiem udzielenia wsparcia na usługi szkoleniowe jest wniesienie przez przedsiębiorcę wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kosztów usługi szkoleniowej w postaci:
- a. opłaty lub
- b. kosztów wynagrodzeń uczestników szkoleń (dotyczy sytuacji, w której usługa szkoleniowa realizowana jest w godzinach pracy uczestników tej usługi, a koszt wynagrodzenia ponosi przedsiębiorca).
- W przypadku wniesienia wkładu własnego, o którym mowa w pkt 1a), wartość pomocy de minimis dla przedsiębiorcy stanowi różnica między kosztem usługi a wysokością opłaty. W przypadku wniesienia wkładu własnego, o którym mowa w pkt 1b), wartość pomocy de minimis dla przedsiębiorcy stanowi koszt usługi.
- Warunkiem udzielenia wsparcia na usługi doradcze jest wniesienie przez przedsiębiorcę wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kosztów usługi doradczej w postaci opłaty. Wartość pomocy de minimis dla przedsiębiorcy stanowi różnica między kosztem usługi a wysokością opłaty.
- W następujących przypadkach jedyną dopuszczalną formą wniesienia wkładu jest wkład w postaci opłaty:
- usługa rozwojowa w formie szkoleń realizowanych poza godzinami pracy uczestników danej formy wsparcia,
- usługa rozwojowa w formie doradztwa.
- Wydatki na wynagrodzenia nie mogą przekroczyć wysokości wkładu własnego wnoszonego przez przedsiębiorcę.
- Wysokość wkładu koniecznego do wniesienia przez przedsiębiorców zarówno w postaci opłaty, jak i kosztów wynagrodzeń uczestników usługi szkoleniowej, powinna być dokładnie określona w umowie pomiędzy Beneficjentem a przedsiębiorcą uczestniczącym w usłudze rozwojowej lub delegującym pracownika/ów na usługę rozwojową.
- W przypadku, gdy wkład własny jaki powinien zostać wniesiony z tytułu uczestnictwa jednej osoby w usłudze rozwojowej zostanie w całości wniesiony w postaci kosztu wynagrodzenia tej osoby za faktyczny czas uczestnictwa w usłudze w godzinach pracy, zadeklarowana wysokość wkładu w postaci kosztów wynagrodzeń musi być równa wartości wymaganego wkładu własnego obliczonej za pomocą poniższego wzoru:
CWPU (koszt wynagrodzenia) = (WPP / % PP) – WPP
gdzie:
CWPU – wysokość wkładu własnego przypadającego na jednego uczestnika,
WPP – wydatki kwalifikowalne objęte regułami pomocy de minimis, z wyłączeniem wydatków z tytułu kosztu wynagrodzenia uczestnika usługi rozwojowej na jednego uczestnika,
% PP – % intensywności pomocy de minimis.
Przykład 1 (wkład własny wnoszony w postaci kosztów wynagrodzeń)
Koszt usługi rozwojowej związanej ze szkoleniami to 900 zł, % PP wynosi 80%.CWPU (koszt wynagrodzenia) = (900 zł/80 %) – 900 zł = 1125 zł – 900 zł = 225 zł
Poniżej przedstawiono przykłady wyliczenia wkładu własnego wnoszonego wyłącznie w formie opłaty (Przykład 2) oraz w formule mieszanej (Przykład 3):
Przykład 2 (wkład własny wnoszony w postaci opłaty)
Koszt usługi rozwojowej związanej ze szkoleniem lub doradztwem to 900 zł, % PP wynosi 80%.
CWPU (opłata) = 900 zł *20% = 180 zł
Przykład 3 (wkład własny wnoszony w formule mieszanej – koszt wynagrodzenia i opłata)
Koszt usługi rozwojowej związanej ze szkoleniami to 900 zł, % PP wynosi 80%.
Przedsiębiorca może wnieść wkład własny w postaci kosztów wynagrodzeń tylko w wysokości 125 zł, podczas gdy wymagany wkład własny w postaci kosztów wynagrodzeń powinien wynosić 225 zł (zgodnie z wyliczeniem wskazanym w Przykładzie 1). Zatem wkład własny w postaci wynagrodzeń wnoszony jest tylko do części usługi rozwojowej (WPPc). Oznacza to, że wymagany wkład własny w formule mieszanej należy obliczyć w następujący sposób:
CWPU (wkład w wynagrodzeniach deklarowany przez przedsiębiorcę) = (WPPc / % PP) – WPPc
WPPc = CWPU * % PP / (100% – % PP)
WPPc = 125 zł * 80% / (100% – 80%) = 100 zł/ 20% = 500 zł
Następnie należy wyliczyć część usługi, do której będzie wnoszony wkład w postaci opłaty. Ta część usługi oznaczona jest w poniższym wzorze jako WPW:
WPW = WPP – WPPc
WPW = 900 zł – 500 zł = 400 zł
Wysokość wkładu w postaci opłaty do tej części usługi oznaczonej w poniższym wzorze jako WPU wyliczamy następująco:
WPU = WPW * (100% – % PP)
WPU = 400 zł * (100% – 80%) = 400 zł * 20% = 80 zł
Czyli wkład mieszany wyniesie łącznie:
CWPU (wkład mieszany) = [(500 zł/80 %) – 500 zł] + (400 zł *20%)
CWPU = 125 zł (wkład w postaci kosztów wynagrodzeń) + 80 zł (wkład w postaci opłaty)
CWPU = 205 zł.
- Kwalifikowalnymi składnikami kosztów wynagrodzenia uczestników projektu jest wynagrodzenie brutto oraz koszty ponoszone przez pracodawcę zgodnie z właściwymi przepisami prawa krajowego, w szczególności składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, odpisy na ZFŚS oraz wydatki ponoszone na Pracowniczy Program Emerytalny zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 710 ), wpłaty dokonywane przez pracodawcę zgodnie z ustawą dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 46).
- Otrzymana wartość wkładu w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników usługi szkoleniowej powiększa podstawę do wyliczenia pomocy de minimis. Wydatki te mogą dotyczyć tylko czasu faktycznego uczestnictwa w usłudze szkoleniowej w godzinach pracy, z zastrzeżeniem, iż za ten okres przysługuje pracownikowi prawo do wynagrodzenia za wykonywanie pracy.
- Wkład wnoszony przez przedsiębiorcę w przypadku usługi rozwojowej w postaci kosztu wynagrodzenia pracownika skierowanego na szkolenie jest kwalifikowalny pod warunkiem, że został poniesiony zgodnie z przepisami krajowymi, z uwzględnieniem zasad wynikających z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
- Wysokość wkładu w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników usługi szkoleniowej powinna wynikać z dokumentacji księgowej podmiotu wypłacającego (przedsiębiorcy) i może podlegać kontroli
- Wysokość wkładu w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników usługi szkoleniowej powinna dotyczyć wyłącznie okresu, w którym uczestnik projektu uczestniczy w szkoleniu w godzinach pracy, z zastrzeżeniem, iż za ten okres przysługuje mu prawo do wynagrodzenia za wykonywanie pracy.
- Operator rozlicza wkład własny na podstawie noty księgowej wystawionej na podstawie oświadczenia składanego przez przedsiębiorcę wraz z listą płac i potwierdzeniami zapłaty poszczególnych składników wynagrodzenia, przy czym oświadczenie powinno pozwalać na identyfikację poszczególnych uczestników projektu oraz wysokości wkładu własnego w postaci kosztu wynagrodzenia każdego uczestnika.
- W ramach wkładu własnego w postaci kosztów wynagrodzeń uczestników usługi szkoleniowej, wpłaty dokonywane przez przedsiębiorcę zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych na PFRON nie są wydatkiem kwalifikowalnym